حضرت علی علیه السلام فرمودند: بخشش زینت ادمی است. شکیبایی بلندای ایمان است. صدقی برترین نزدیکی به خداست. مهربانی کلید راستی است. دنیا سایه زود گذر است. پرهیز گاری قلعه استوار مومن است. پارسایی تجارت سود اوری است. خودخواهی بدترین نقصهاست. ثروت ریشه شهوتهاست. فاش کردن راز خیانت است.
حضرت رسول صل الله علیه واله وسلم فرمودند: چهل سالگان زراعتی هستند که درو کردن ان نزدیک شده است. پنجاه سالگان چه چیزی پیش فرستاده ایدوچه چیزی گذاشته اید. شصت سالگان بشتابید برای حساب . هفتاد سالگان خودرا جزء مرگان بشمار ارید.
از اسماء بنت عميس روايت شده كه گفت: فاطمه عليها السلام دختر حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم به وى فرمود: من اين عمل را زشت میدانم كه يك پارچه روى جنازه زنان می اندازند؛ زيرا هر كسى از حجم و وصف آن جنازه آگاه میشود. اسماء گفت: اى دختر رسول خدا ! من نظير آن تابوتى را كه در سرزمين حبشه ديده ام، به تو نشان میدهم. آنگاه فرستاد تا شاخههاى تازه خرما آوردند و او تابوتى نيكو ساخت و يك پارچه روى آن انداخت. حضرت زهرا عليها السلام فرمود: چقدر اين تابوت خوب است؛ زيرا جنازهاى كه در ميان آن باشد تشخيص داده نمىشود كه جنازه زن يا جنازه مرد است. سپس حضرت فاطمه عليها السلام به اسماء فرمود: پس از آنكه من مردم تو مرا غسل بده، احدى حق ندارد نزد من بيايد. و هنگامى كه فاطمه عليها السلام از دنيا رحلت نمود، عايشه آمد كه نزد جنازهاش برود، اسماء به وى گفت: مبادا نزد فاطمه عليها السلام بروى! عايشه به ابو بكر شكايت كرد و گفت: اسماء نمی گذارد من نزد دختر رسول خدا بروم، اسماء يك هودج نظير هودج عروس براى فاطمه ساخته است. اسماء در جواب ابو بكر گفت: فاطمه عليها السلام به من دستور داده كه كسى نزد جنازهاش نرود، من اين را در زمان حيات فاطمه عليها السلام طبق دستور شخص آن بانو ساخته ام.
از امام جعفر صادق عليه السّلام پرسيدند: چه كسى فاطمه عليها السلام را غسل داد؟ فرمودند: حضرت امير. زيرا چون حضرت زهراى اطهر سلام الله عليها، صديقه بود، غير از شخص صديق كسى حق نداشت وى را غسل دهد.
پيامبر صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام فرمودند: در نامه مهر و موم شدهاى كه از آسمان نازل شد چنين آمده است كه يا على تو مرا غسل بده و غير تو كسى مرا غسل ندهد، به رسول خدا صلى الله عليه وآله گفتم: پدر و مادرم به فداى شما ! من توانايى غسل شما را به تنهايى دارم؟ فرمود: جبرئيل به اين امر كرده و خدا نيز به آن امر كرده است. حضرت على عليه السلام به پيامبر صلى الله عليه واله فرمودند: پس اگر توانايى بر اين كار نداشتم آيا از ديگرى كمك بگيرم تا با من باشد؟ جبرئيل فرمود: يا محمد به على (عليه السلام) بگو به درستى كه خدا امر مىكند كه پسر عمويت را بايد غسل بدهي، و فقط سنت بر اين است كه انبياء را غسل نمىدهند مگر اوصياى آنها و جز اين نيست كه هر نبى را وصى بعد از او غسل مىدهد؛ و اين از حجت هاى خداست بر امت محمد(صلى الله عليه وآله) بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله به خاطر اجتماعى كه كردند بر قطع آنچه كه خدا به آن امركرده است. سپس پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: يا على كمككارانى هستند كه در غسل من به توكمك مىكنند و چه خوب اعوان و برادرانى هستند؛ على عليه السلام فرمود: پدر و مادرم به فدايت! آنها كيستند؟ فرمودند: جبرائيل و ميكائيل و اسرافيل و ملك الموت و اسماعيل صاحب آسمان دنيا كه كمك كننده تو هستند.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: فرزندم مهدى، نامش نام من است و كنيهاش كنيه من ، در خلقت و اخلاق شبيهترين مردم نسبت به من است ، او غيبت و حيرتى دارد كه خلق از دين خود گمراه شوند و اين وقت است كه چون شهاب ثاقب باز آيد و زمين را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد.
به سند معتبر از حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام روات شده:هر که بعد از نماز واجب ایة الکرسی را بخواند،گزندهای به او ضرر نرساند. و در حدیث معتبر دیگر فرمود: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمودند: یا علی بر تو باد به تلاوت نمودن آیة الکرسی پس از هر نماز واجب، به درستی که بر خواندن آن محافظت نکند،مگر پیغمبر،یا صدّیق،یا شهید.و از حضرت رسالت پناه روایت شده:هر که ایة الکرسی را پس از هر نماز بخواند او را از وارد شدن به بهشت جز مرگ مانعی نباشد. و طبق روایت دیگر: هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش پذیرفته شود، و در امان خدا باشد، و خدا او را از بلاها و گناهان حفظ کند.
"پس خداوند ایمان را موجب پاکی شما از شرک، نماز را موجب تنزیه و پاکی شما از (آلودگی) تکبر، زکات را باعث تزکیه و طهارت روح و روان و رشد و فزونی در روزی، روزه را موجب پایداری اخلاص، حج را باعث استواری دین، دادگری و عدل را موجب انسجام و تقویت دلها، اطاعت و پیروی از ما را باعث نظم و آسایش ملت، رهبری و پیشوایی ما را موجب امان از جدایی و تفرقه، جهاد را موجب عزت و شکوه اسلام، صبر و پایداری را کمکی بر استحقاق و شایستگی پاداش، امر به معروف را به مصلحت عامه مردم، نیکی به پدر و مادر را سپری از خشم پروردگار، پیوند و پیوستگی با ارحام و خویشاوندان را موجب کثرت جمعیت، قصاص را موجب جلوگیری از خونریزیها، وفا به نذر را موجب قرار گرفتن در معرض آمرزش، پرهیز از کم فروشی را موجب عدم زیان و ورشکستگی، نهی از آشامیدن شراب را به خاطر پاک بودن از پلیدی، دوری جستن از قذف (تهمت ناروای جنسی) را انگیزهای برای جلوگیری از لعن و نفرین، پرهیز از دزدی را موجب حفظ عفت و پاکدامنی قرار داد و خداوند شرک ورزیدن نسبت به خود را از آن جهت حرام فرمود که بندگان در بندگی خود نسبت به ربوبیت او اخلاص پیشه کنند، پس از خداوند بدان گونه که شایسته است پرهیز داشته باشید و تقوا پیشه کنید و جز درحال مسلمانی از دنیا نروید. و خدا را در آنچه که شما را بدان امر میکند و آنچه که نهی میکند فرمان برداری کنید. زیرا "تنها بندگان دانا از خداوند خوف و ترس دارند."
زمان و مکان تولد حضرت زهرا (س) در تاریخ تولد فاطمه (ع) در بین علماى اسلام اختلاف است. لکین در بین علماى امامیه مشهور است که آن حضرت در روز جمعه بیستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد یافته است. مکان تولد حضرت زهرا (ع) در شهر مکه و در خانه خدیجه اتفاق افتاد. این خانه در محلهاى است که در گذشته به آن «زقاق العطارین» یعنى کوچه عطارها مىگفتند. رسول خدا (ص) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساکن بود. خانه مبارکى که بارها در آن فرشته وحى بر پیامبر (ص) نازل گردید. این خانه بعدها به صورت مسجد درآمد. و از آنجا که محل نزول وحى و بخشى از قرآن، زیستگاه پیامبر (ص) و مکان تولد حضرت زهرا (ع) بود، در نظر عموم مسلمین ارزش معنوى و قداستى خاص داشت. و از این رو بارها در طول تاریخ همزمان با تعمیر و توسعه مسجد الحرام، نسبت به مرمت بناى آن اقدام کردند. نام، القاب، کنیهها نام مبارک آن حضرت، فاطمه (ع) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است. فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده میباشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آن است که: پیروان فاطمه (ع) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند. زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق (ع) روایت شده است که: "چون دخت پیامبر در محرابش میایستاد (مشغول عبادت میشد)، نورش برای اهل آسمان میدرخشید؛ همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین میدرخشد." صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی. کنیههای فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و... ام ابیها به معنای مادر پدر میباشد و رسول اکرم (ص) دخترش را با این وصف میستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه (ع) بسان مادری برای رسول خدا بوده است. تاریخ نیز گواه خوبی بر این معناست؛ چه هنگامی که فاطمه در خانه پدر حضور داشت و پس از وفات خدیجه (س) غمخوار پدر و مایه پشت گرمی و آرامش رسول خدا بود و در این راه از هیچ اقدامی مضایقه نمینمود، چه در جنگ ها که فاطمه بر جراحات پدر مرهم میگذاشت و چه در تمامی مواقف دیگر حیات رسول خدا (ص).
|
About
به وبلاگ من خوش آمدید Archivesآذر 1391آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 بهمن 1389 Authorsرضا مقیمی باغملکیLinks
کیت اگزوز
تبادل
لینک هوشمند
LinkDump
کیت اگزوز ریموت دار برقی |